Balans houden in de storm: een experiment

}

20 jun 2022

Complexiteit

Balans houden in de storm: een experiment

Het stormt op de spreekwoordelijke zee terwijl jij aan het navigeren bent. Verkramp je dan en zet je je schrap? Of blijf je stevig en veerkrachtig staan? We weten allemaal dat hoe je je voelt invloed heeft op je houding. Maar andersom is ook waar. Hoe je staat en zit beïnvloedt hoe je je voelt, hoe je denkt en hoe je spreekt. En dat is goed nieuws, want onze lichaamshouding kunnen we bewust kiezen. En wat blijkt nou? We kunnen er ook onze veerkracht mee terugvinden. Het kan ons zelfs helpen om gemakkelijker verbinding te maken met anderen.

Dat idee wordt gebruikt in de Oosterse krijgskunst. De moderne wetenschap leert ons vervolgens hoe houding samenhangt met onze fysiologie. Een verkrampte houding gaat bijvoorbeeld samen met de afgifte van het stresshormoon cortisol. Dat is een killer voor ons creatief denkvermogen.

Laten we het effect van lichaamshouding eens onderzoeken in een korte oefening. Neem daarvoor een situatie in gedachte die je ervaart als intens of overweldigend. Werk of privé, maakt niet uit. Ga dan met al je aandacht naar die situatie. Stel vast welke gedachten je hebt. Wat gaat er allemaal om in je hoofd? Er is geen goed of fout, we onderzoeken simpelweg hoe het nu is. En verleg dan vervolgens de aandacht naar je lichaam. Hoe voelt je lijf aan als je bewust met je aandacht naar deze situatie gaat? En wat gebeurt er met je adem?

Adem dan een keer diep uit. Begin de achterkant van je lijf te voelen. Van je hielen omhoog via je benen helemaal tot aan de achterkant van je schouders en je hoofd. Maak jezelf maar lang en terwijl je dat doet adem je bewust in. En op de uitademing ontspan je vervolgens je schouders, je kaken en je buik. Doe nog maar een keer en op de uitademing denk je dan aan iets dat je aan het lachen maakt of iemand waarvan je houdt. Word je dan bewust van de ruimte waarin je staat of zit. Gebruik al je zintuigen om dit moment waar te nemen. En bekijk dan nog eens jouw uitdaging. Wat is er nu anders? Hoe verhoud je je nu tot jouw situatie? Waarschijnlijk is je perspectief verandert.

Deze korte oefening is losje gebaseerd op het werk van onder anderen Wendy Palmer. De werking ontstaat dus door die wisselwerking tussen houding en je fysiologie. Het rechten van je rug activeert de aanmaak van testosteron. Dat maakt je zelfverzekerd. Door vervolgens aan iets of iemand te denken waarvan je houdt bevorder je de afgifte van oxytocine. En dat zorgt dat je gemakkelijker verbinding maakt met anderen.

Nu was dit slechts een korte oefening. Maar het geeft je wel een idee van hoeveel effect je houding kan hebben. Zoiets simpels als houding kan je helpen om creatief te zijn, verbanden te leggen en verbinding te maken. En laat dát nu bij uitstek van belang zijn in een complexe omgeving.

Nog steeds nieuwsgierig om meer te leren? Ik begeleidt mensen -één op één of in teams- om het hele lijf in te zetten in leiderschap. Meer weten? Neem contact op!

Meer artikelen

Telefoon

+31624612480

LinkedIn

Contact